Afşin Kent Konseyi Tarihi Araştırmalar Bölüm Başkanı Araştırmacı Yazar Mustafa Köş Afşin İlçesine Gelen Trt Kanalında Eshab-I Kehf’i Külliyesini Tanıttı.
Afşin Kent Konseyi Tarihi Araştırmalar Bölüm Başkanı Araştırmacı Yazar Mustafa Köş Afşin’e Gelen Trt Televizyonuna Eshab-I Kehf Külliyesini Tanıttı. Afşin Kent Konseyi Tarihi Araştırmalar Bölüm Başkanı Araştırmacı Yazar Mustafa Köş Trt Haber Televizyonuna Verdiği Demeçte Aladdin Keykubat Selçuklu Sultanı Olur Olmaz Selçuklu Meclis Başkanı Sadettin Konevi Hazretleri İle Kadı Sıracettin Hazretlerini Huzura Çağırır. Derki Sizlerden Anadolu’da Bulunan Bütün Eshab-I Kehf Mağaralarının Bulunduğu Şehirleri İncelemenizi İstiyorum. Kuran-I Kerime Uyan Mağaranın Yerini Bulup Rapor Edin Diye Emir Verir. Kadı Sıracettin Hazretleri İzmir Efes'te Ve Tarsus'ta Bulunan Mağarayı İnceler, Selçuklu Meclis Başkanı Saddettin Konevi Hazretleri De Efsus Ve Diyarbakır Lice'de Bulunan Mağaraları İncelerler. İnceleme Tam Bir Ay Sürer Bir Ay Sonra Selçuklu Sultanı Alaaddin Keykubat Huzura Kadı Sıracettin Ve Selçuklu Meclis Başkanı Saddettin Konevi Hazretlerini Çağırır Raporu İster Kadı Sıracettin Efendi Derki Sultanım Ben İzmir Efes Ve Tarsus'ta Bulunan Mağarayı İnceledim Kuran-I Kerimin Bahsettiği Mağarayı Bulamadın Der. Selçuklu Meclis Başkanı Sadettin Konevi Hazretleri Derki Sultanım Ben Efsus Ve Lice'de Bulunan Mağaraları İnceledim Kuran-I Kerimin Tarif Ettiği Eshab-I Kehf Mağarası Elbistan Sancağının Batısında Rumun Namı Diyar Meşhur Efsus Şehrinde Olduğunu Bu Mağaranın Kuran-I Kerimin Tarif Ettiği Mağara Olduğunu Söyler. Selçuklu Sultanı Alaaddin Keykubat Efsus-Afşin Şehrine Gelir Bizzat Kendiside İnceler Kuran-I Kerimin Tarif Ettiği Mağaranın Burası Olduğunu Tespit Eder Ve Huzuruna Maraş Emiri Emir Nasirüddin Hasan'a Buraya Her Mevsime Uyacak Bir Külliye Yapılmasını Buyurmuştur. Afşin Kent Konseyi Tarihi Araştırmalar Bölüm Başkanı Mustafa Köş Trt Kanalına Yaptığı Tanıtımda Anadolu Selçuklu Sultanı Alaaddin Keykubatın Eshab-I Kehf’e Vakıfların Tahsis Edilmesi İçin Ferman Gönderdiğini Söyledi. Araştırmacı Yazar Mustafa Köş Sözlerine Şöyle Devam Etti. Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğündeki Belgelerle Maraş Vakıfları Dulkadirli Ve Osmanlı Dönemi Adlı Kitabı Yazan Değerli Hocalarım Yaşar Baş Ve Rahmi Tekin Afşin –Efsus Şehrimizde Bulunan Eshab-I Kehf Külliyemize Ait Dört Adet Ferman Ve Belgelerle Eshab-I Kehf’in Afşin’de Olduğu Bir Kez Daha Arşiv Belgeleri Belgelenmiştir Dedi. Ayrıca Yine Osmanlı Padişahlarının Afşin Eshab-I Kehf Külliyesine Göndermiş Oldukları Fermanların Asılarının Afşin Pınar Önü Cami Emekli İmamlarından Seyyid Soyundan Gelen Hasan Polat Hocamız Tarafından Özenle Ve İtina Saklandığını Anlattı. Afşin Kent Konseyi Tarihi Araştırmalar Bölüm Başkanı Mustafa Köş Sözlerine Şöyle Devam Etti. Anadolu Selçuklu Sultanı Alaaddin Keykubat Ve Dulkadir-Zülkadir Beyi Alaüddevle Bozkurt Bey’in Eshab-I Kehfe Vakıflar Tahsis Ettiğini Gösteren Ferman Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Osmanlı Arşivleri Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğünde Saklanmaktadır. Araştırmacı Yazar Mustafa Köş Şöyle Devam Etti. Değerli Hocam Sıddık Demir’in Yedi Uyurlar –Seven Sleepers Şehzadenin Rüyası Adlı Kitabındada Belirtiği Gibi Eshab-I Kehf’in Afşin’de Olduğunu Gösteren Selçuklu Devlet Meclisinde Sultan Alaaddin Keykubat Hemen Yanı Başında Bulunan Maraş Emiri Nasirüddin Hasan’a Şeyhülislam Sadrettin Konevi’yle Beraber Huzura Gelmesini Emreder. Konevi’ye ; Efsus-Afşin Ekibinin Başkanı Olması Sebebiyle Yörenin Şartlarına Uygun Cami , Ribat,Kervansaray Ve Medrese , Kümbet Gibi Asırlara Seslenen Eserlerin İnşası İçin Acilen Ne Gerekiyorsa Yapılsın Emrini Verir. Gerekli Çalışmalar Yapılır. Yeteri Kadar Devlet Ödeneği Ve Teknik Eleman İle Bir Grup Ulema Sınıfı, Takip Eden Günlerde Maraş’a İntikal Ederek Efsus’a Geçerler. Sultan Alaaddinin Hemen Yanı Başındaki Tarsus’u Bırakıp Oldukça Uzak Olan Efsus ‘Da Ki Mağarayı İhya Etmesi İçin Bunca Zahmete Girmesi İlmin Kendine Rehber Almasına Bir İşarettir. Emir Nasirüddin Hasan’a Zaviyenin Yapılmasından Daha Çok Yaşatılması İçin Gereken Afşin-Efsus Şehrinde Bulunan “Atlas Yazısı” Olarak Bilinen Vergilerin Ve Köy Arazilerinin Gelirlerinin İhtiyaç Ve Hizmet Edenlere Bundan Böyle Mütemadiyen Verilmesi Emrini Verir. Ve Dahi “ Pazar Vergisi “ Olarak Bilinen Vergilerden Müteşekkil Gelirlerle Hizmet Verecek Olanların Hayatını İdame İçin Vakfiyeler Oluşturulur. Elbistan Kasabasına Bağlı Bazı Köyler İle Efsus-Afşin’deki Devlet Arazileri Ve Yakın Civar Köylerdeki Vergilerin Toplanarak Kurulacak Olan Vakıf La Ashab-I Kehf Külliyesine Sonsuza Kadar İhya Olsun Talimatıyla Emirliğe Dönen Nasirüttun Hasan, Kısa Sürede Gereğini Yapar Ve Oluşturulan Sistemin Kalıcı Olması İçin Elinden Geleni Yapmıştır. Araştırmacı Yazar Mustafa Köş Sözlerini Şöyle Bitirdi. Afşin (Efsus) Eshab-I Kehf Şehrinin Afşin Olduğu Bir Kez Daha Belgelenmiştir Dedi.