Gaziantep Özel Sani Konukoğlu Hastanesi Psikoloğu Pelin Özufacık, okulların açılmasına az bir süre kala anne ve babaların heyecanlı, ilkokula başlayacak çocukların endişeli olabileceğini söyledi.
Özufacık, tatlı bir telaşla eksiklerin tamamlanmasına çalışıldığını, yeni kıyafetler alındığını ve beklentilerin büyüdüğünü belirterek, “Kimi çocuk ilk kez okula başlayacak, kimisi deneyimli öğrenciler olacak. Ancak, İlkokula başlayacak olanlar bazı endişelere sahip olabilirler” dedi.
İlkokula başlayacak çocuklara, “Okul dedikleri nasıl bir yerdir”, “Annem de okula gelecek mi”, “Oradaki çocuklar neler yapar”, “Neden okula gidiyorum”, “Okulda annem olmadan tuvaletimi nasıl yapacağım” ve benzeri soruların yanıtlarının okula başlamadan önce verilmesi ve gerekli açıklamaların yapılması gerektiğini kaydeden Özufacık, şöyle devam etti:
“Aksi halde çocuk neyle karşılaşacağını bilemeyecek, yaşadığı zorluklar karşısında çözümler geliştiremeyecektir. Bu travmatik bir sürecin ya da okul fobisinin başlangıcını oluşturabilir. Böyle bir süreçle karşılaşmamak için aileler her şeyin yoluna gireceğine dair telkinde bulunmalı ve mutlaka durumu öğretmeni ile paylaşmalıdır.”
Çocuğu teselli etmek yerine, duygu ve düşüncelerini dışa vurmasına çaba gösterilmesi ve çocuğun mutlaka anne ve babaları tarafından dinlenmesi gerektiğine dikkati çeken Özufacık, “çocuğun içinde bulunduğu durumu anlamaya çalışın” önerisinde bulundu.
Okul öncesi eğitimin ardından birinci sınıfa başlasa da karşılaşacağı farklılığın, çocuk için oldukça büyük olduğunu anımsatan Özufacık, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Örneğin, verilen ödevleri yapmaya çalışacak, yorulacak, yapamayacak, bir an önce uyumak isteyecek. Okulda yeni tanıştığı kurallara uymakta zorlanacak, sıkılacak, eski sınıfındaki oyun, neşe dolu ortama geri dönmek isteyecektir. Bir çocuğun kendisi ile ilgili algısının mimarları önce ailesi, sonra öğretmenleridir. Bu durumlar dikkate alınarak, aileler çocuklarını okula dikkatli bir şekilde hazırlamalıdır. Unutulmamalıdır ki ilk deneyimlerin başarılı geçmesi, gelecek yaşantımız açısından oldukça önemlidir.
Çocuğunuz yeni öğrenme dönemine girdiği için sabırlı olmalısınız ve onlara zaman tanımalısınız. Bir seferde her şeyi anlama yetisine sahip olmayabilirler. Derslerden sıkılmamaları için, ders aralarına oyun zamanları koymalı, aralıksız bir saat yerine yarım saat aralıklarla çalışılmalıdır. Çocukların çalışma mekanları çok önemlidir. Çocuğun kendine ait odası var ise odasında, yoksa ev içinde bir çalışma köşesi hazırlayıp her zaman aynı yerde ders çalışılmasına özen gösterilmesinin önemlidir.”
Özufacık ilk deneyimlerin başarılı geçmesinin, çocuğun psikolojisi ve gelişimi açısından büyük önem taşıdığını sözlerine ekledi.