TÜBİTAK, Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) tarafından kullanılmak üzere yerli, çevreci, uzun ömürlü ve ekonomik yol çizgi boyası üretti. Boyanın pilot uygulaması Ankara-Konya yolunda yapıldı.
Uzun bir karayolu ağına sahip ülkemizde yol güvenliğinin en önemli unsurlarından olan yol çizgileri için yıllık ortalama 13 bin ton boya kullanılıyor. Boya içindeki çözücüler, temizlik için gerekli malzemeler, işçilik, ekipman ve gece görünürlüğü için kullanılan cam küreciklerle birlikte yıllık maliyet 50 milyon lirayı buluyor.
Yol çizgi çalışmalarında maliyetin azaltılması, çevreci ve uzun ömürlü boya geliştirilmesi için TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi Kimya Enstitüsü’nün KGM için başlattığı proje başarıyla tamamlandı.“Çevre dostu su bazlı yol çizgi boyası geliştirilmesi ve soğuk uygulanan solvent bazlı yatay işaretleme yol çizgi boyası yol performans özelliklerinin artırılması” projesi kapsamında geliştirilen su bazlı boyaların pilot uygulaması Antalya ve Sakarya’nın ardından Ankara-Konya karayolunda uygulandı.
YILLIK EN AZ 8 MİLYON LİRA TASARRUF
İki yıllık bir çalışmanın ürünü olan yol çizgi boyası, mevcut boyaların aksine kanserojen özellik taşımıyor ve çevreye zarar vermiyor. AB giriş mevzuatına uygun, düşük maliyetli, uzun ömürlü ve ülke coğrafyasına elverişli özellikler taşıyor.Uzun ömürlü olması nedeniyle iş gücü, hammadde ve ekipman tasarrufu da sağlayacak su bazlı boya ile yıllık harcama en az 8 milyon lira azalacak.
ÇEVRE DOSTU BOYA
Ülkemizde kullanılan yıllık ortalama 13 bin tonluk yol çizgi boyasının içinde çözücü olarak ve temizlik amacıyla tonlarca ‘tolüen’ maddesi kullanılıyor. İçeriğindeki malzemeler çevre açısından zararlı emisyonlara neden oluyor. TÜBİTAK’ın geliştirdiği su bazlı sisteme geçişle birlikte çevreye verilen zarar ortadan kalkıyor. ‘Yeşil teknoloji’ olarak bilinen üretim sayesinde işçi sağlığı ve iş güvenliğine de olumlu katkı sağlanacak.
YERLİ YOL ÇİZGİ SIBOYA DAHA UZUN ÖMÜRLÜ
TÜBİTAK MAM Kimya Enstitüsü’nden proje yönetici Doç. Dr. Tülay İnan, solvent bazlı boyaların bırakılıp su bazlı boyaların kullanılmasını amaçlayan projenin Türkiye geneline yayılacağını açıkladı. Trafik yoğunluğunun olduğu yerlerde 3-4 kez boya çalışmasının yenilendiğine dikkat çeken İnan, yaptıkları test çalışmasında yerli boyanın 1 yıldan fazla kullanım ömrüne sahip olduğunu tespit ettiklerini kaydetti. Proje kapsamında su bazlı yol çizgi boyalarının gece görünürlüğünü ölçen makinenin de Türkiye'ye getirildiğini belirten İnan, bu makinenin 100 km hızla yoldaki çizgilerin gece görünürlüğünü ölçebileceğini sözlerine ekledi.