Kahramanmaraş’ın Kurtuluş’unun100. Yılında unutulmaya yüz tutmuş eserler, büyük emek ve gayretler ile tekrardan kazandırıldı. Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi’nin ortaklaşa çalışması ile Kahramanmaraş Tasavvuf Musıkisi, önce notaya alındı sonrasında ise albüm haline getirildi.
100. Yıl Etkinlikleri kapsamında konser ile de halkın beğenisine sunulan eserler, büyük beğeni topladı.
Kültür ve Turizm Bakanlığı Konya Türk Tasavvuf Müziği Topluluğu Ses Sanatçısı Ahmet Uncu tarafından projelendirilip tamamen amatör bir ruhla Kahramanmaraş’ta Tasavvuf müziğine gönül vermiş insanlar tarafından meydana getirildi.
Ses Sanatçısı Uncu yapılan çalışmalar hakkında şunları söyledi;
‘’Tasavvuf müziği kültürümüz, günümüze kadar anonim olarak adlandırdığımız sahibi belli olmayan, halka mal olmuş eserler olarak kulaktan kulağa okunarak bir kısmı kaybolsa da bir kısmı bu güne kadar bir şekilde gelebilmiştir.
Şehrimizde eskiden beri okuna gelen dînî musıkîmize ait ; salâ, kaside, ilâhi, salâvat, salât-ü selâm, salât-ı ümmiyye, salât-ı kemâliye formlarındaki eserleri elimizden geldiğince büyük bir dikkat ve özveri ile araştırdık, soruşturduk, hafızalarımızı zorladık ve ‘’söz uçar yazı kalır’’ düsturu ile toparlayıp yazılı hale getirdik.
Bu konuda hizmetleri olan eskilerden; Bahçeci Hoca, Müezzin Mahmut Hoca, Halil Bilginer Hoca, Kadir Kızdırıcı Hoca, Mekikci Ali Bağrıyanık Hoca, İbrahim Yıldız Hoca ve ismini sayamadığımız daha nicelerini rahmet ve minnetle yad ediyoruz. Mekânları cennet olsun.
Örneğin, mübarek gecelerde minareye erken çıkılır, ezan vaktine kadar salavat, salâlar, kasideler, ilâhiler okunarak gecenin anlamı zenginleştirilirdi.
Buna küçük örnek olmak üzere başlarken ney taksimini takiben bir salâ, sonra bir kaside ve daha sonra bir ilâhi ile başladık.
Ramazan ayında teravih arasında her 4 rek’at arasında okuduğumuz salavâtları aralarında küçük boşluklar bırakarak peşpeşe okuduk. Ramazan ayının son günlerine doğru okunan ‘’sana gayrı veda olsun’’ kısmını sıralamada kendi yerinde icra ettik.
Özellikle mübarek gecelerin önemli bir bölümü olan sakal-ı şerif ziyareti esnasında okunan eserleri aslına en uygun şekli ile çün doğup tuttu cihanı, Es-subh-u beda, Salavât Ayet-i Kerîmesi, Salât-ı Kemâliye, Hicaz Salât-ü Selâm eşliğinde kasideler ve Salât-ı Ümmiyye ile tam bir sıralama gerçekleştirdik.
Bazı eserler kulaktan kulağa günümüze kadar farklılaşarak da olsa ulaşabilmişse de, daha niceleri zaman içinde kaybolmuştur.
İşte bu kaygı ile çıktığımız bu yolda; bu güne kadar ulaşabilmiş eserleri güfte, makam yapısı, usûl, prozodi, icra şekli gibi konularda ele alarak aslına da fazla müdaheleden de kaçınarak ciddi bir çalışma ile yazılı ve sesli kayıt altına aldık.
Böylece, geçen zaman içinde okuyan kişilerin kendi yorumları ile ortaya çıkan farklılıkları ortadan kaldırarak, toparlayıcı bir niyetle, Kahramanmaraş’ta eskiden beri var olan Dînî Musıkîmizdeki bu eserlere bir kimlik, bir ahenk ve bir düzen getirmeye çalıştık. Yaptığımız bu çalışma ile yıllar sonrasında bir başvuru noktası oluşturduk.’’
Sözleri Niyazi Mısri hazretlerine ait olan ‘Uyan Gözün Aç Durma’ Rast İlahinin hikâyesi
‘’Hatuniye camii civarında Seyithanoğulları ailesinin evinin karşısında muhtemelen ‘’tabak’’lık yapan ve (sofu emmi) diye bilinen bir hakk aşığı varmış. Sabahları minareden, ya hayyu ya kayyum’dan sonra sözleri niyâzi mısrî hazretlerine ait olan rast mamakındaki ‘’uyan gözün aç durma’’ ilâhisini söylermiş.’’
‘’Perişandır Hâli Ehl-İ Dillerin’’ Hüseyni İlahisinin hikâyesi
‘’Pınarbaşı’lı mehmet ali efendi, güzel sesi ile na’t ve kasideler okurmuş. Mehmet ali efendi vefat ettiğinde bahçeci hoca oküzülmüş, âdetâ yıkılmış. Meclisinden önemli bir dostunu kaybetmiş. Bu üzüntü ile ‘’perişandır hâli ehl-i dillerin’’ diye başlayan ‘’bomboş’’ şiirini yazmış. Musıkî meclisinden olan bekir sıddık nazlı da hüseyni makamında bestelemiş.’’
Kültür ve Turizm Bakanlığı Konya Türk Tasavvuf Müziği Topluluğu Ses Sanatçısı Ahmet Uncu, başta Bahaiddin Bilginer, Yaşar Alparslan, Arif Yücel, Ahmet Görüzoğlu olmak üzere çalışmaya katkı sunan
Kültür ve Turizm Bakanlığına, Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesine, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesine, Onikişubat Belediyesine, Dulkadiroğlu Belediyesine, Kahramanmaraş Hz. Mevlâna Kültürü; Tasavvuf Musıkisi ve Folklorünü Araştırma ve Yaşatma Derneğine, Kahramanmaraş Mûsıkî derneğine çalışmaya verdikleri katkıdan dolayı teşekkür etti.