KELAMA SELAMLA BAŞLAYIN:
Toplum içerisinde yaygın hatalardan biri de selam eksikliğidir. Selamın içerisinde dua, temenni ve iyi niyet vardır. Karşılaştığımız kişiler kim olursa olsun (tanıdık tanımadık) selamlaşmak gerekir. Selam kalbi yumuşatır, kelama girizgâh sağlar.
KABA SÖZCÜKLERDEN VE KABALIKTAN UZAK DURUN
Toplumun alt kesiminde kaba sözcükler yaygındır. Kaba söz kullanan kişilerin öfke anında kullandıkları dil rencide edici bir dildir. Eskiler “incelik belde değil, dilde olmalı” ya da “yüzü güzele doyulmuşta, huyu güzele doyulmamış” demişler.
ÖN YARGILARDAN UZAK DURUN
İletişim kurarken kişileri; ilk gördüğümüz hal üzerinden değerlendirip notunu öyle veriyoruz. Ya da kişilerin bir söyleminden dolayı diğer söylemlerini de yargılıyoruz. Bu tavırlar yanlıştır.
Kişileri kimlikleri, statüleri üzerinden değerlendirip makamlarına göre değerlendiriyoruz. Oysa bir düşünürün dediği gibi “kirli bir elbisenin içinde altın gibi bir yürek olabilir”
İnsanlara insan olduğu için değer verin.
BAŞKASININ SÖZÜNÜ KESMEYİN
Toplum olarak en büyük eksikliklerimizden biri de kendimizi ifade etmek isterken başkalarının kendini ifade etmesine imkân vermiyoruz.
Karşımızdaki muhatabımızla konuşurken “sözümüzü unuturuz” ya da “konu değişir” düşüncesi ile sözünü kesiyoruz. Oysa bizim ne kadar konuşmaya hakkımız varsa karşımızdaki kişilerinde vardır.
HERKESİ OLDUĞU GİBİ KABULLENİN:
İnsanlarla ilişkilerinizde, kişileri kendinize uydurmaya çalışmayın. Herkesi olduğu gibi kabullenin. Farklılıkları zenginlik olarak kabul edin. Kul olanın kusuru olur. Önemli olan kusurda ısrar etmemesidir.
Eskiler demişler ki: “kusur arayan kusura düşer, kel başlı kıza düşer”
SES TONUNUZU İYİ AYARLAYIN:
Kişilerle konuşurken anlaşılır bir dil kullanın. Karşınızdaki kişi gergin ve stres dili kullanabilir. Bu gibi durumlarda karşınızdaki kişinin öncelikle normale dönmesini sağlayın. Siz nezaketinizi yitirmeyin. Ancak kabalıkta ısrar eden birine de uzun süre nezaket dili kullanmayın. Onun ses tonuna çıkın. Ancak sesiniz muhatabınızın ses seviyesine yükselse de argo sözcük kullanmayın.
İLETİŞİM ORTAMINI DOĞRU SEÇİN:
İletişim ortamının dili ve zamanı kadar mekânı da önemlidir. Kalabalık ve gürültülü bir ortamda iletişim kurmak çok güçtür. Karşımızdakine cevap verebilmek için öncelikle karşımızdaki kişinin sözünü anlamak gerekir.
Özellikle iletişime kapalı kişilerin olduğu yerde iletişim ve muhabbet olmaz.
EMPATİ YAPIN:
Bir kişiyi değerlendirirken o kişinin yerine önce kendinizi koyun. “Siz olsanız ne yapardınız?” bu soruyu kendinize sorun ve kendi iç sesinizle adil bir cevap verin.
Peygamberin şu sözleri kulağa küpe olsun:
“Sizden biriniz, kendisi için arzu edip istediği şeyi, din kardeşi için de arzu edip istemedikçe, gerçek anlamda iman etmiş olmaz.”
“Sana yapılmasını istemediğin bir hareketi başkasına da yapma.”