Al Jazeera Turk’te dört gün önce yer alan bir habere göre, Japaonya’nın güneybatısında bulunan Fukuoka kentinde bir caddede 30 metre genişliğinde ve 7-8 metre derinliğinde devasa bir çukur oluşmuş; Oluşan çukur 48 saat gibi çok kısa bir sürede onarılarak cadde eski haline getirilmiş. Haberde ayrıca, caddenin çökmüş halini ve onarımdan sonraki halini gösteren iki de fotoğraf yer alıyordu.
“E, ne var bunda?” diyebilirsiniz…
Haklısınız, ama “çok şey” var. En azından, şehrimizdeki bazı çalışmalarla kıyaslandığında güzel “malzeme”.
Düşünsenize; (Allah korusun) Kıbrıs Meydanı’nda öyle bir çukur oluşmuş…
Onarılması kaç gün sürer sizce?
(….??)
Siz, bir taraftan sorunun cevabı hakkında fikir yürütün, bir taraftan da verdiğim ipuçlarından faydalanın. Örneğin, 15 Temmuz Demokrasi Meydanı’nda (Tabi daha ihanet girişimi olmamış; Ora’nın adı da “Suriyeli Parkı”yken…) yürütülen tonoz güçlendirme çalışmalarının kaç gün sürdüğü, hatta; atıl durumda bırakılmışken demokrasi nöbetleri için alelacele onarıldığını hatırlatmak sizlere yardımcı olabilir!!
***
Belediyeler ve diğer kurumlar, artan nüfusa/trafiğe, yapıların ömürlerine göre ve çağın getirdiği yeni gereksinimlere göre şehirlerde çeşitli çalışmalar yürütebilirler. Bunun için gerektiğinde yeni güzergâh ve alternatifler belirleyerek caddeleri trafiğe bile kapatabilirler. Ancak bunları yaparken, meydana gelen olumsuzlukları, yine çağın getirdiği bilgi ve alet-edevat-ekipman-makine teknolojisinden istifade ederek minimize ederler.
Bütün bunları yaparken, şehirlerde yaşayan insanların günlük gereksinimlerini merkez alarak hareket ederler. Ayrıca “yap-boz mantığı”yla değil, kadrolarındaki şehir plancılarının da fikirlerinden yararlanarak uzun vadeli planlar yapıp ikide bir şehirleri harabeye döndürmezler.
***
Orman Dairesi
Bilgi sahibi olmayanlar için “Orman Dairesi”; Orman Bölge Müdürlüğü’nden başlayıp batıya doğru, Sait Zarifoğlu Bulvarı’nın bir bölümü ve devamında Av. Mehmet Ali Kısakürek Bulvarı ile sağlı-sollu Ağcalı Kavşağı’na kadar olan bölgeye denir.
Yaklaşık bir aydır Büyükşehir Belediyesi ve Akedaş bu ana arter üzerinde, belirttiğimiz iki nokta arasında bir takım çalışmalar yapıyor. Akedaş enerji hatlarını yer altına alırken, Büyükşehir trafiği rahatlatmak(!!) için refüj düzenlemesi yapıyor. Çalışmaların uzaması ve Akedaş’ın işini yapan taşeron firmanın keyfine göre istediği zaman malzeme dökerek yolu kapatması başta esnaf olmak üzere sürücüler ve yayaları canından bezdirmiş durumda.
Örneğin Cumartesi günü, Binevler istikametinden sonra şehrin en büyük ana arteri konumundaki bu bulvarın iki şeridinden birden akşama kadar baştan uca kıpkırmızı çamur aktı. Sulansa çamur, sulanmasa toz…
***
Peki;
İki kurum aynı anda aynı bulvar üzerinde neden çalışma yapma gereği duyar?
Refüj düzenlemesi araç trafiği akışını mı rahatlatacak, yoksa vatandaşın cadde üzerindeki park alanı mı genişleyecek?
Diğer bir soru;
Madem böyle bir refüj çalışması yapılacaktı, peki neden daha bir yıl önce yayaların geçişini önlemek için tel örgü çekildi? Çalışma bittiğinde tekrar aynı tel örgüler mi kullanılacak, yoksa çoktan hurdalıktaki yerini aldı mı?
Diğer önemli bir sorun ise ağaçlar!
Azerbaycan Bulvarı’nda hatırlanacağı üzere aynı yönde bir çalışma yapılmış, fakat akabinde kökü açılan ağaçlar yıkılmaya başlamıştı. Belediye ise çözümü ağaçları yere sımsıkı bağlamakta bulmuş, yahut ağaçların diplerini tekrar toprakla desteklemek zorunda kalmıştı. Bunların sonucunda da göze hoş gelmeyen asimetrik bir cadde çıkmıştı.
Şimdi aynı durum hem daraltma, hem de refüj yüksekliğinin düşürülmesi sonucu korkarım burada da yaşanacak. Çünkü ağaçların kökleri havada, her şey kuvvetli bir “deli poyraz”a bakar…
Umarım buna ivedilikle ve yerinde bir önlem alınır.
***
İç karartıcı, gereksiz genişlikte ve modası geçmiş yüksek refüjlerin kaldırılarak yerine daha sade ve iç açıcılarının yapılması güzel. Cadde kenarlarını gereksiz yere işgal ederek görüntü kirliliği oluşturan elektrik direklerinin kaldırılması da…
Ancak bunlar yapılırken zaman çok iyi kullanılmalı; çevresel faktörler dikkate alınmalı, vatandaşın başta can güvenliği sağlanmalı ve gereksinimlerini kısıtlayıcı yöntemlerden kaçınılmalıdır.
Tamam, burası Japonya değil. Ama yapılan çalıma da sonuçta refüj düzenlemesi ve “hendek kazmak”tan ibaret. Hem bu çağda, birkaç kilometrelik bir bulvarda yapılan çalışmaların bir ay kadar uzaması da “hayra alâmet” değil..!!
Hoşçakalın…