Kitle iletişim araçları, iç ve dış dünyanın görüntülerini, başarılı bir şekilde aktaramamaktadırlar.
Bu hususta tıkanmaktadırlar.
Peki ya, neden?
Bunun başlıca nedeni; bireylerin yanlış bilgilendirmeyle karşı karşıya kalmalarıdır.
Yanlış bilgilendirme, bunun dışında, daha birçok nedeni içermektedir.
Bir boyutu, gazeteci tarafından bilinçli olarak hazırlanan yalan haberden veya bilinçsiz olarak düzenlenen yanlış haberden oluşmaktadır.
Bir diğer boyut ve neden ise, gazetecinin rekabet ortamında başarılı bir görüntü çizmek için, abartıya ve hatta yalana başvurma gereksinimidir.
“ALDANARAK EĞLENME ARACI”
Abartılı olduğu veya gerçekle ilişkisi bulunmadığı tahmin edilmesine rağmen, bazı haberler, “aldanarak eğlenme aracı” yapılmaktadır.
ÇIKAR İLİŞKİSİ
Bazı gazeteciler, özel çıkar ilişkileri nedeniyle “yalan habere” başvurabilmektedirler.
Dahası, haber yazan, program hazırlayan kitle iletişim aracı mensubu, olayın tarafsız izleyicisi konumundan çıkarak, aktif politika yapan birine dönüşmektedir.
Yorum Katma
Buna ilaveten, haberinin veyahut programının içine yorum katmaktadır.
Haber Sirkülasyonu
Bir kitle iletişim aracının mutfağına günbegün yüzlerce haber akmaktadır.
Ne var ki; bu haberlerin büyük bir bölümü, yer ve zaman darlığından dolayı aşama aşama değerlendirilememektedir.
Eleme
“Önemsiz” ya da “yayın politikasına uymaz” veya “taraflı” denilerek, kişisel tercihler ile elenmektedir.
Yönelim
Bazı kitle iletişim aracı, bilinçli veya bilinçsiz bir biçimde dikkatleri belirli yanlara yöneltmektedir.
Yetersiz Bilgilenme
Ki; bunun sonucu, haber tüketicileri, yurttan ya da dünyadan yeterli sayıda haberle bilgilenememektedirler.
Tümüyle Rastlantı
Kimi zaman dünyanın herhangi bir yerinde meydana gelen önemli olaylar, ancak rastlantı sonucunda, bu da uluslararası ajansların gözü ve diliyle, Türk kamuoyuna iletilmektedir.
Ki; böyle bir süreçten sonra edinilen bilgilerin sağlıklı olduğu söylenemez.
İlk Olma Telaşı ve Kaygısı
Yanlış bilgilendirmenin bir başka nedeni ise, birbirleriyle yarış içinde olan kitle iletişim araçlarının yeterli araştırma ve inceleme yapmadan, “yeniyi” – yeni haberi ve gelişmeyi - rakiplerinden önce verme telaşlarıdır. Bu bağlamda, kaygı taşımaktadırlar.
Sansasyon Yaratma İsteği
Ayriyeten, bazı iletişim araçları, sansasyon yaratma isteğiyle, yanlış bilgilendirmeye yol açmaktadırlar.