Zamanla Yarışıp Can Kurtarıyorlar

Zamanla Yarışıp Can Kurtarıyorlar
Zor şartlar altında özverili bir şekilde çalışan 112 Acil Servis görevlilerinin en fazla karşılaştığı sorunların başında cevapsız çağrılar ve darp olayı geliyor.112 Acil Servis görevlileri, zaman zama...

Zor şartlar altında özverili bir şekilde çalışan 112 Acil Servis görevlilerinin en fazla karşılaştığı sorunların başında cevapsız çağrılar ve darp olayı geliyor.

112 Acil Servis görevlileri, zaman zaman darp edilip sözlü ve fiziki şiddete maruz kalsa da görevlerini an iyi şekilde yerine getirmeye çalışıyor. Samsun’da yüzde 50’ye yakın cevapsız çağrı aldıklarını söyleyen yetkililer, hatları meşgul eden cevapsız çağrıların acil müdahale bekleyen vatandaşların kendilerine ulaşmalarını da engellediklerini ifade ettiler. Trafikte insanların ambulanslara yol verme konusunda ciddi sorunlarla karşılaşan ambulans görevlileri, mahalle aralarında ve kendilerine ait park yerlerini işgal eden araçlardan da şikayetçi. Olay yerinde hasta yakınlarının kendilerine zorluklar çıkardığını söyleyen ambulans görevlileri, zaman zaman sözlü ve fiziki şiddete maruz kaldıklarını belirttiler. İşlerini en iyi şekilde yapmaya çalıştıklarını ifade eden 112 Acil Servis görevlileri, vakalarda vatandaşın kendilerine yardımcı olmalarını istediler.

“GÜNDE YAKLAŞIK 3 BİN SAPIK BİZİ ARIYOR”

Çok zor bir görevi üstlendiklerini ifade eden Samsun 112 Acil Servis Komuta Kontrol Merkezi’nde çalışan 20 yıllık sağlık memuru Emre Bayram, "Vatandaşın ilk olarak her türlü sağlık sıkıntısının ilk başta aranarak cevaplandığı bölge Komuta Kontrol Merkezi’dir. İlk olarak vatandaş bize ihbarda bulunur. Telefonda vatandaşı sakinleştirerek ilk olarak müdahalelerimiz başlar. Aldığımız adres bilgileri doğrultusunda vakaya en yakın ambulansımızı yönlendiririz ve müdahalemizi sağlarız. Bu süreçte en önemli nokta vatandaşın soğukkanlı olması, kendi adresini doğru bir şekilde vermesi ve telefonunu meşgul etmemesidir. Aksi takdirde vakaya ulaşma süremiz uzamakta, dolayısıyla vatandaş ve bizim ekiplerimiz mağdur olmaktadır. Ayrıca vatandaşlardan en büyük isteğimiz, ihtiyaç olarak değerlendirmediğimiz durumlarda 112’yi aramasınlar. Aile sağlığı merkezlerinde tedavi olunabilir durumlarda ve günlük basit dediğimiz birtakım gribal enfeksiyonlar için de 112’yi meşgul etmesinler. Vatandaşlardan isteğimiz budur. Cevapsız çağrılar çok ciddi bir problem. Daha önceleri çok daha fazla geliyordu fakat teknolojik aletler yenilendiği için arayan kişilerin numaraları çıkıyor. Televizyon ve gazetelerden bunları görebiliyoruz. Ama buna rağmen cevapsız çağrılar ciddi boyutlarda. Günde 6 bine yakın çağrı geliyor. Bunlardan 3 bine yakını ‘sapık’ diyebileceğimiz, aradığı zaman kendisini bize tanıtmayan veya küfredip kapatan vatandaşlar. Tabi bu durum da hastaya ulaşma süremizi ciddi bir şekilde artırıyor. Aynı anda 4-5 tane çağrı geldiği takdirde bunların 2-3 tanesi sapık dediğimiz insanlar olduğu zaman normal hasta olan vatandaş bize ulaşamıyor. Bu da ciddi sıkıntılara neden oluyor" dedi.

"3 AY ÖNCE HASTA YAKINLARI TARAFINDAN DARP EDİLDİM"

Samsun İlkadım ilçesi Çatalarmut 112 Acil Servis İstasyonu’nda görevli ambulans sürücüsü Murat Kurt ise, "Kontrol merkezi vaka çıktığı zaman bizi arayıp vaka adresine yönlendiriyor. Adresler doğru olduktan sonra vakaya en geç 6-7 dakika içerisinde ulaşabiliyoruz. Ama bazı sıkıntılarımız oluyor. Mesela park yeri konusunda sıkıntılar yaşıyoruz. Vakaya ulaşmada sürücülerimiz çok bilinçli değil. Yol vermiyorlar. Bazen plakalarını anons etmemize rağmen camdan bize el kol hareketi yapıyorlar. Vaka yerine 2 dakikada da gitsek hasta yakınlarındaki genel izlenim ambulansın geç geldiği yönünde. Belki kendi yakınları olduğu için zaman geçmiyor olabilir ama adres doğru verildiği takdirde yakın bölgelere 2 veya 3 dakika içerisinde gidiyoruz. Vatandaşa o 2 dakika çok uzun bir süre gibi geldiğinden dolayı genelde gittiğimiz 2-3 vakada bir ’geç kaldınız, nerede kaldınız’ gibi tepki alıyoruz” diye konuştu.

“HASTA YAKINLARI BİZİ HAMAL OLARAK GÖRÜYOR”

“Hasta yakınları genelde bizi hamal olarak görüyor” ifadesini kullanan Kurt, “Çoğu hastayla sıkıntı yaşıyoruz o konuda. Biz hastaya müdahale etmek isterken hasta yakınları bize ’bu şekilde olmaz şu şekilde müdahale edelim’ diye müdahalelerde bulunuyorlar. Bir hastanın yanına 3-4 tane hasta yakını binmek istiyor. Biz onları alamayacağımızı söylediğimizde bu bize tepki olarak dönüyor. Bu tepkiler bazen darp, hakaret, fiziki ve sözlü şiddet olabiliyor. Ben 2 ay önce hasta yakınları tarafından darp edildim. Biz bütün müdahalelerimizi uygun bir şekilde yapmamıza rağmen bir bayan ve bir erkek tarafından darp edildim. 112’de çalışan hemen hemen bütün arkadaşlarımızın başından darp, fiziki ve sözlü şiddet geçmiştir. Az önce bir vakamız yaşlı bir amcaydı, arkadaşımızın başına bastonla vurmaya kalktı, zor tuttuk. Bu tür sıkıntılarla sık sık karşılaşıyoruz. Hasta yakınları bazen tansiyon bile ölçtürmüyor. Birkaç gün önce bir hastaya gittik. Evinin önünde arabası vardı. Hastanın genel durumu iyiydi, yürüyebiliyordu. Sadece hastaneye gidecekti. ‘Benim arabamda klima yok, ambulanslarda klima var, o yüzden çağırdım sizi’ dedi. Sonuçta biz hastayı klimalı ambulansımızla aldık hastaneye götürdük. Bazen taksi gibi kullanılıyoruz” dedi.

“AMBULANSA YOL VERSİNLER, HAYATA YOL VERSİNLER”

Kendi işlerinin bilincinde olduklarını vurgulayan Kurt, “İşimizi layıkıyla yapmaya çalışıyoruz. Hepimiz eğitimliyiz. Hepimiz sağlık bilgisi, eğitimi ve donanımı olarak iyi durumdayız. Vatandaşlarımız bize güvensin. Televizyonda gördükleri olumsuz haberlerdeki gibi değil de biraz bize saygı göstersinler. Trafikte, park yerlerinde büyük sıkıntılar yaşıyoruz. Mahallelerde çok düzensiz parklar var. Bu yüzden hastayı 200-300 metre taşıdığımız oluyor. Trafikte ambulansa yol versinler, hayata yol versinler” şeklinde konuştu.

“VATANDAŞLARIMIZDAN PERSONELİMİZE YARDIMCI OLMASINI BEKLİYORUZ”

112 Acil Servis hizmet çalışmalarını büyük bir özveri ve titizlikle yürüttüklerini belirten Samsun 112 Acil Servis Başhekimi Dr. Ö. Barış Çankaya ise şöyle konuştu:

"Komuta Kontrol Merkezi’nin acil vakalarda ve trafik kazalarında aldığı çağrıları belirli noktalardaki ambulanslarımıza bildiriyor. Ambulanslarımız da en hızlı şekilde tam donanımlı ekibiyle vakalara giderek müdahalelerini gerçekleştiriyorlar. Vatandaşlardan bizim beklentimiz acil sağlık hizmeti için yardıma gelen personelimize, çağrı karşılayan personelimize ve tüm personelimize yardımcı olmalarıdır. Personelimizin, vatandaşın acil sağlığı için uğraştığını bilmelerini istiyoruz."

ZOR ŞARTLAR ALTINDA ÇALIŞAN 112 ACİL SERVİS GÖREVLİLERİNİN EN FAZLA KARŞILAŞTIĞI SORUNLARIN BAŞINDA, CEVAPSIZ ÇAĞRILAR VE DARP OLAYI GELİYOR.

Kaynak:

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.