M.Fatih ERDOĞAN
BİR BAŞYAPIT, FETİH 1453
Bu filmi izlerken göğsümüz kabaracak. Fatihi ve İstanbul’un fethini daha iyi anlayacağız. Hollywood standartlarında etkileyici prodüksiyonuyla bugüne kadar Türkiye’de gerçekleştirilen en iddialı yapım olduğu söylenen Fetih 1453 filmi 16 Şubat 2012 günü vizyona giriyor. Filmin, Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethini en gerçek haliyle gözler önüne serdiği söyleniyor. Fetih 1453 Filmi, altyapısından senaryosuna, çekim esnasında kullanılan teknolojiden dekor ve kostümlerine kadar Türk sinemasında birçok ilke imza atıyor. Sadece sanal gerçeklik teknolojisine 2 milyon dolar bütçe ayrılmış. Bugüne kadar Türkiye’de yapılan en pahalı, en görkemli film olduğu söyleniyor.
Fatih Sultan Mehmet ve Onun tarafından gerçekleştirilen İstanbul’un fethi Türk ve İslam dünyası açısından çok önemli bir olay. Bu kadar önem arz eden bir olayı konu alan filmin yapımcılığını ve yönetmenliğini Faruk Aksoy üstlenmiş. Senaryosu Attila Engin tarafından kaleme alınmış. Oyuncu eğitmenleri, savaş koreografları, dublörler ve atlı sahnelerde kullanılacak dövüş ustaları yurt dışından getirtilmiş. Filmin çekimleri esnasında Hollywood teknolojisi kullanılmış. Film bu yönüyle de ilk tarihi Türk filmi unvanını taşıyor.
Filmin sahneleri İstanbul, Mersin, Edirne ve Yalova da çekilmiş. Şu anda var olmayan birçok tarihi mekan tekrar canlandırılmış. Bu işlemler Hamit Keleş’in yönetiminde, sanal gerçeklik teknolojisi kullanılarak başarılmış. 19 kişilik bir ekip, dönem mimarisinin tüm özelliklerini, green-box ve blue-box tekniklerini uygulayarak stüdyo çekimleriyle hayata geçirmişler. 100 kişilik ayrı bir teknik ekip ise ‘2012’ adlı ünlü Hollywood bilim kurgu filminin yapımında da kullanılan bilgisayar efektlerini Fetih 1453’de kullanmışlar. Filmde, sanal gerçeklik ortamında dünyada yeni yeni kullanılmaya başlanılan, her biri 16 çekirdekli işlemciye sahip 200 adet bilgisayar kullanılmış. Dünya standartlarında animasyon tekniklerinin uygulandığı film aynı zamanda Türkiye’de bilgisayar teknolojisinin kullanıldığı ilk tarihi film olma unvanını da ele geçirmiş.
İstanbul’un fethi ve Fatih Sultan Mehmet’in kişiliği üzerinde odaklanan filmin görsel gerçeklik bütünlüğü için uzun uzun dekor ve kostüm araştırmaları yapılmış. Çeşitli Osmanlı ve Bizans yapıları ve sokakları, Mimar Sinan Üniversitesi Fen ve Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Bizans Tarihi Uzmanı Doç. Dr. Gülgün Köroğlu ve Bizans Mimarisi Danışmanı Massimo Farinelli tarafından yapılan dönem mimarisi araştırmaları sonucunda, 15.000 m2’lik alan üzerine dekore edilmiş. Savaş sahnelerinin çekimi için 2’si yabancı 5 yapım tasarımcısı tarafından İstanbul surları, Bizans yapı ve sokakları, Ceneviz ve Osmanlı gemileri birebir uygunlukta inşa edilmiş. Filmde döneme ait bir kısım orijinal aksesuar ve eşyalar kullanılırken; mancınık, Greek Ateşi, savaş kuleleri ve fetihte kullanılan toplar gibi 1238 parça savaş enstrümanı da aslına uygun şekilde yeniden yaptırılmış. Döneme ait kılık kıyafet ve yaşam tarzı araştırmaları Topkapı Sarayı Müzesi Padişah Elbiseleri ve Kumaşlar Bölümü Uzmanı Doç. Dr. Hülya Tezcan’ın danışmanlığında, dönem kıyafetleri dikimi ise İstanbul Büyükşehir Belediyesi Tiyatroları Kostüm Tasarımcısı Canan Göknil tarafından özel olarak kurulmuş bir dikimevinde, 35 kostüm ustası terzi tarafından yeniden tasarlanarak gerçekleştirilmiş. Bu çalışmalar sırasında üzerlerinde özel boyahanelerde renklendirme, eskitme ve işleme uygulamaları yapılan 25 bin metre kumaş kullanılmış. Savaş sahnelerinde kullanılan 1500 adet komutan ve asker zırhı ve savaş malzemeleri de özel olarak Çek Cumhuriyeti’nde yaptırılmış.
Film de 350 kişi çalışmış. Oyuncu ekibi 8 ay süren detaylı araştırmalardan sonra belirlenmiş. Büyük çoğunluğu tiyatro oyuncusu olan ve oyunculukta tecrübeli ‘taze yüzler’ den oluşturulmuş. Fatih Sultan Mehmet'i oynayan oyuncu ise 1680 kişi arasından günler süren bir eleme sonucu seçilen ve daha önce beyaz perdede görünmemiş bir yüz. Oyunculuk alanında da özenli bir çalışma yürütülmüş. Çek Cumhuriyeti’nden getirilen uzman bir ekip tarafından oyunculara kılıç ve mızrak kullanma, ok atma, at binme ve senkronize savaş eğitimi dallarında yoğun bir eğitim verilmiş.
Çekimler boyunca yaklaşık 15 bine yakın figürasyon kullanılmış. Fetih 1453 filminin savaş sahnelerinde görev alan 100’e yakın dublör, Starwars, Gladiator, Cennetin Krallığı, Troya gibi filmlerde yer alan dublörler arasından seçilerek yurtdışından getirtilmiş. Savaş Sahnelerinin çekimi ve koordinasyonu için de Star Wars ve Wanted gibi filmlerde ikinci yönetmenlik ve dövüş koreograflığı yapan Nick Gillard, koreograf ve ikinci yönetmen olarak görev almış.
Bize tarihimizi sevdirecek bir başyapıt. Mutlaka izlemeliyiz. Mutlaka çocuklarımıza izletmeliyiz…
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.