Esat BEŞER
Şirinler ve Ardındaki Sır
İçinde, gizli unsurlar bulundurduğu iddia edilen Şirinler, yıllar boyunca, komünizm propagandası yapmakla suçlanmıştır.
Hatta, Amerika’da, bir süre, gösterimi yasaklanmıştır.
Şirinler’in orijinaldeki ismi Smurf, kızıl bayrak altında yaşayan sosyalist adamlar anlamına gelmektedir.
Komünist bir yaşam süren Şirinler, aynı kıyafeti giymektedirler. Gerçi, sosyalizmin kurucusu Karl Marks’a benzeyen Şirin Baba, kızıl şapka giymektedir. Düşmanları Gargamel ise, papaz cübbesi giymektedir. Ki; bu cübbe, dini sembolize etmektedir.
Altın ve para düşkünü Gargamel’in amacı; Şirinler’i yakalayarak altına çevirmek, yemek veya onları satarak para kazanmaktır. Öyle ki; Gargamel’in altına ve paraya düşkünlüğü, kapitalizmi sembolize etmektedir. Şirinler’i yeme isteği ise, misyonerliği sembolize etmektedir.
Gargamel’in kedisi Azman’ın orijinaldeki ismi Azrail’dir. Bu kedi, Amerika’nın peşinden ayrılmayan küçük ülkeleri sembolize etmektedir.
Şirinler Köyü’nde, kural veya kutsal yoktur. Bu köyde, hiçbir ibadethane de yoktur.
Para kullanılmayan bu köyde, herkes, kendine gerekli olan şeyi bedava elde etmektedir. Tembel Şirin bile, hiçbir iş yapmadığı halde, tüm Şirinler ile aynı standartta yaşamaktadır.
Şirinler’in yaratıcısı Belçikalı karikatürist Peyo (1928 – 1992), bir sosyalisttir. Gerçek ismi Pierre Culliford olan Peyo, sömürgeci Amerika’ya karşı, Şirinler aracılığıyla, propaganda yapmak istemiştir.
Peyo, 64 yaşında, Brüksel'de, kalp krizi sonucu hayatını kaybetmiştir.
1998 yılında, yazar Marc Schmidt, Avrupa kültürünü konu alan ve içinde sosyalizmin etkilerini barındıran Şirinler kaynaklı bir parodi yazmıştır.
Fransız sosyolog Antoine Buéno ise, 2011 yılında yayınladığı kitabında, Şirinler’i ırkçı bir ütopya olarak tanımlamıştır.
Yine de Şirinler’in oyuncakları, yeni bir sektör oluşturmuştur. Dahası, uluslararası birçok başarı gerçekleşmiştir.
2008 yılında, Şirinler'in 50. yılı kutlamaları kapsamında, Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu hayrına Avrupa'nın birçok ülkesini kapsayan bir açık artırma kampanyası düzenlenmiştir ve 124.700 Euro, UNICEF'e bağışlanmıştır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.