FATİH DAĞISTANLI

FATİH DAĞISTANLI

ZAMANE MESLEĞİ İNTERNET GİRİŞİMCİLİĞİ

Girişimcilik; ürün veya hizmet alanlarında bir fikri işe dönüştürmek üzere risk alarak yola çıkma işidir. İnternet girişimciliği ise internet teknolojisine dayalı yeni  nesil girişimciliktir.

Dünya'da ve ülkemizde  internetin hızla yaygınlaşması , bununla beraber  bilgisayar, akıllı  telefon, tablet  gibi internet erişimli cihazların artmasıyla  internet girişimciliği popüler hale gelmiştir.

Kahramanmaraş'ın  en bilinen caddelerinden biri üzerinde açılan bir mağazanın müşteri  sayısı o  caddeden geçenler ve onların çevresi kadar olurken,  internet  girişimciliği temelinde kurulan  firmanın  ise ülkenin ve  dünyanın her köşesinde müşterisi olmaktadır.

Günümüzde gün geçtikçe adından daha çok bahsedilir hale gelen internet girişimciliğinin klasik girişimciliğe göre birçok avantajı bulunmaktadır. Bunlar;

1-       Daha az  sermaye ihtiyacı,

2-      Daha az işletme gideri ,

3-      Daha az risk,

4-      Daha geniş pazarlara erişim imkanı,

5-      Daha hızlı büyüme,

Az sermaye ile kısa zamanda büyük pazarlara ulaşma, hızlı büyüme,  büyük gelir elde etme imkanı sağlayan internet girişimciliği  bilhassa genç girişimcilerin tercihi haline gelmiştir.  İnternet girişimciliği temelli  kurulan birçok firma, kısa sürede dünya çapında bir firma  haline gelmekte, bunun sonucu olarak Dünya'da genç yaşta büyük servet sahibi olan  iş adamları ortaya çıkmaktadır.  Facebook.com, WhatsApp.com, Alibaba.com, Amazon.com ve Booking.com internet girişimciliği ile kurulmuş firmalardan en tanınmış olanlarıdır. Bu firmalar gibi internet girişimciliği ile kurulmuş, dünya çapında başarı kazanmış, büyük marka değerine ulaşmış birçok firma bulunmaktadır. Ükemizde de  son zamanlarda dünyadaki örneklere benzer başarılı  firmalar ortaya çıkmıştır.  Birçoğu genç girişimciler tarafından kurulan internet  temelli firmalar , ekonomimize  büyük katkı sağlamaktadır. 

Gençlerimizde internet girişimciliği konusunda farkındalık oluşturmak, bu alanda yatırım yapmaları için teşvik  etmek amacıyla ülkemizde başarılı olmuş  5 internet girişimcisi firmadan bahsetmek istiyorum. Bunlar;

1-      www.yemeksepeti.com

Türkiye’de üniversiteyi bitirdikten sonra yüksek lisans için  San Francisco’ya giden Nevzat Aydın, bir yandan eğitimini sürdürürken diğer yandan Silikon vadisini ve internetin sağladığı iş fırsatlarını  inceleme fırsatı bulmuştur. Bilhassa paket servisi ve interneti bir araya getiren hizmetler üzerinde araştırmalar yapmıştır. 24 yaşında  Türkiye’ye döndüğünde üç arkadaşı ile birlikte internet üzerinden yemek siparişi projesini uygulamaya koymak için çalışmaya  başlamıştır. 2001 yılında  Melih Ödemiş, Gökhan Akan ve Cem Nufusi  ile    birlikte 40 metrekarelik bir yerde 80.000 dolar sermaye ile  Yemeksepeti.com’u  kurmuştur. 2001 krizine yakalanan firma kurucuları neredeyse 3 yıl boyunca maaş almaksızın, büyük bir özveri ile  pes etmeden  çalışmalarını sürdürmüştür. 2008 yılında  European Funders Fund, Yemeksepeti’ne azınlık hisse ortağı olmuştur. 2012’de ise General Atlantic, Yemeksepeti’ne 44 milyon dolar yatırım yapmıştır. İlk kurulduğunda günde 50 yemek siparişi  alırken, 2007 yılında 10 bin, 2010’da 25 bin, bugün ise 130.000  siparişe ulaşmıştır. Şirketin hızlı büyümesi Alman Delivery Hero firmasının dikkatini çekmiştir.  Delivery Hero, 2015 yılında Yemeksepeti.com'u  tahminlerin çok üzerinde bir fiyatla  589 milyon dolara satın almıştır. 4 kişi ile sadece İstanbul’da hizmet vermeye  başlayan firma bugün 430 çalışan ile   62 ilde  6 milyon kayıtlı müşteriye hizmet vermektedir. Başarısını yurt dışına da taşıyan firma , Kıbrıs, Yunanistan, Katar, Umman, Lübnan, BAE, Ürdün, Rusya ve Suudi Arabistan gibi birçok ülkede faaliyet göstermektedir.

2-      www.sahibinden.com

Üniversiteyi ABD' de okuyup Türkiye ‘ye dönen 28 yaşındaki genç girişimci Taner Aksoy'un otomobilini satmak için gazeteye ilan vermek istemesi, gazetelerin ise okuyucuya yeterli bilgileri aktaramadığını  görmesi üzerine gazete ilanından  daha detaylı ilan bilgisinin yer alacağı bir internet sitesi açma fikri doğmuştur. Bu fikirden yola çıkan Aksoy, 2000 yılında  iki arkadaşı  ile birlikte Sahibinden.com'u  kurarak 6 kategoride 2.700 ilanla faaliyete başlamıştır. 2001 yılında yeni girilen ilanları kullanıcılarına SMS göndererek haber verme uygulamasını hayata geçirmiştir.  2004 yılında ise Canlı Destek hattını açarak kullanıcılarına anında yazılı hizmet vermeye başlamıştır. 2007 yılında 3D Secure uygulamasını başlatarak kredi kartıyla  güvenli alışverişi başlatmıştır. 2008 yılında Ankara’da ilk bölge ofisini açan sahibinden.com, 2009’da da büyümesini sürdürerek, İç Anadolu’dan sonra Ege, Akdeniz ve Karadeniz bölge ofislerini hizmete sokmuştur. Aynı yıl siteye İngilizce dil seçeneğini  de ekleyerek hizmet alanını genişletmiştir. Kullanıcılarından aldığı önerileri değerlendirerek mevcut yapısını sürekli olarak geliştiren, Türkiye’de“Megafoto”, “Cebinden Onaylı”, “Videolu İlan” gibi birçok hizmetin öncüsü olmuştur. 10 kategoride , 450  çalışanı, ayda 47  milyon tekil ziyaretçisi, 5 milyon aktif ilanı, 8 milyar sayfa görüntülenmesi  ve on binlerce ürün çeşidiyle sahibinden.com Türkiye’nin en büyük e-ticaret platformlarından birisi durumuna gelmiştir. Türkiye’de hızla gelişen internet sektörünü şekillendiren, yön veren şirketlerin başında sahibinden.com gelmektedir. Sahibinden.com, Türkiye’nin en çok ziyaret edilen ilk 10 sitesi içerisinde yer almaktadır. Sahibinden.com, “En İyi E-ticaret” , “En İyi Seri İlân”, “Altın Örümcek”  gibi alanında bir çok ödüle layık görülmüştür.

3-       www.ciftlikbank.com

Asıl  mesleği arıcılık olan 26 yaşındaki genç girişimci Mehmet Aydın, internetin sağladığı imkanları  kullanarak  sanal oyuncuları  yatırıma kanalize etmek, küçük sermayeleri bir araya toplamak suretiyle daha  fazla yatırım yapmak  fikrinden hareketle  ciftlikbank.com'u kurmuştur. Ciftlikbank.com , sanal dünyadaki oyun ile  reel dünyadaki yatırımı  entegre eden, başka deyişle az veya çok sermayesi olan sanal oyuncuya yatırımcı vasfı kazandıran oyun tabanlı reel yatırım platformudur. Çiftlikbank, kuruluşundan  kısa süre sonra internet üzerinden kendi tanıtımını yapmayı başarmış ve verdiği güvenle  Türkiye ve yurtdışından  50.000 aktif  yatırımcıya ulaşmıştır.  Firma, Web sitesi  üzerinden üye olan oyunculardan  topladığı  sermaye ile  Bursa,  Samsun ve  Ordu illerinde  hayvan çiftlikleri  kurmuştur.  Ülkemizin ekonomisine tarım ve hayvancılık alanında büyük katkı sağlayan  oyun tarzı yatırım , Türkiye ve Dünya’da  benzeri olmayan bir yatırım türü olarak dikkat çekmektedir.Sitede oynanan oyunda yatırımcının attığı her adım  reel dünyada vücut bulmakta, yatırımcıya gelir, ekonomimize  ise katmadeğer sağlamaktadır. Çiftlik Bank, yakın zamanda Türkiye  dışına açılarak  Amerika, Almanya ve Kıbrıs’ta tanıtım ofisi açmıştır. Yurt dışına kurduğu tanıtım ofisleri ile ülkemize  yatırım çekmeyi ve projeyi büyütmeyi amaçlamaktadır. E-oyun dünyasının en popüler oyunlarından biri haline gelen Çiftlik Bank’ta yatırımcı olmak için siteye üye olmak yeterli olmaktadır. Siteye üye olanlar online olarak  arı, tavuk ,küçükbaş ve büyükbaş hayvanlar ile  onları besleyecek yem ve yemi koyacak depo satın almak işe başlamakta, hayvanları sanal besleyerek eğlenmekte, satış yapmakta ve bu şekilde reelde de yatırıma yön vermektedir. Güven sağlandığı takdirde projenin büyüyeceği ve ekonomimiz için bir kalkınma modeli olacağı öngörülmektedir.

4-      www.armut.com

Armut.com 2010 yılında  Amerika’dan Türkiye’ye dönen  genç girişimci Başak Taşpınar Değim ‘in  yeni evine taşınma ve yerleşme sürecinde  nitelikli hizmet veren firma  bulmakta yaşadığı zorluklar ve sıkıntılı süreç üzerine Armut.com ‘u  kurma fikri ortaya çıkmıştır. Bir yıllık çalışma sonucu Başak Taşpınar Değim , eşi ve bir arkadaşı  tarafından 2011 yılında kurulmuştur. Armut.com, Türkiye’de hizmet sektöründe bir ilki gerçekleştirerek bakım , onarım, taşımacılık v.b  her türlü hizmet talebini yerine getirecek firmaların   internet üzerinden güvenli ve pratik bir şekilde bulunmasını sağlamaktadır.  Başka bir deyişle; Armut.com, hizmet almak isteyen müşteriler  ile güvenilir firmaları buluşturan bir platformdur.  Firmalar site üzerinden online teklif vermekte ve Armut.com’da yaşanan rekabet hem hizmet vereni, hem de müşteriyi olumlu yönde etkilemektedir.  Hizmet veren firmalar rekabet ortamından dolayı  ellerinden gelenin en iyisini yapmaya zorlanmakta, elde ettikleri başarı ve müşteri memnuniyeti yorumları sayesinde  armut.com üzerinden daha fazla iş fırsatı yakalamaktadır. Ezcümle; İşini iyi yapan, iyi  hizmet verenler  armut.com üzerinden daha çok müşteri kazanabilmektedir. Armut.com, yapılan işin büyüklüğüne ve adedine göre hizmet veren firmalardan  belirli bir oranda hizmet bedeli almaktadır. Armut.com, Türkiye ve Kıbrıs’ta hizmet vermekte olup, yurt dışına açılarak büyümeyi amaçlamaktadır. Armut.com, her 4-5 ayda bir cirosunu ikiye katlamaktadır.  Ayda 30.000 müşteri  100 farklı alanda Armut.com üzerinden hizmet talebinde bulunmakta ve aylık  250 milyon TL ‘lik iş yapılmaktadır.

5-      www.modanisa.com

Modanisa 2011 yılında Kerim Türe, Sami Güzel ve Lale Tüzün adlı üç  genç girişimci tarafından kurulmuştur. Modanisa, muhafazakar, kapalı giyinen kadınların giyim alternatiflerinin yeterli olmadığı  ve çeşitlenmesi gerektiği fikri üzerinden  ortaya çıkmıştır. Muhafazakar kesim için tesettür ürünler üzerine yoğunlaşan ve Türkiye’de bu alanda  faaliyet gösteren  ilk firma olan Modanisa, Türkiye’nin en başarılı e-ticaret siteleri arasında yer  almaktadır. Firma  ilk bir yıl  ürün tedariği , müşteri bulma gibi zorluklar yaşamış ancak bu zorlu süreci operasyonel mükemmeliyetten taviz vermeksizin  atlatmayı başarmıştır . İlk yılda yaşadığı zorlukları   İnstagram,  Facebook ve Google üzerinden yaptığı yoğun tanıtımla kısa sürede aşarak hızlı bir büyüme sürecine girmiştir. 2011 yılında 140 ürünle satışa başlayan Modanisa, bugün 30 bin ürün çeşidine  ulaşmıştır.  2016 yılında 3 milyon adetin üzerinde ürün satan  Modanisa, 120 ülkeden  ayda 9 milyon,  yılda 100 milyon kişi tarafından ziyaret edilmekte ve müşterilerinin yüzde 90'nı  kadınlar oluşturmaktadır. 1 milyon TL ‘ye kurulan firma 6 yıl içerisinde 100 milyon dolarlık firma haline gelmiştir.

Sonuç olarak; İlimizin ekonomisini büyütmek ve ekonomik gelişmeyi sürdürebilmek  için  vizyon sahibi  girişimci gençlere ihtiyaç duyulmaktadır. Kahramanmaraşlı her bir gencimiz, ülkemizdeki ve dünyadaki  değişimi  yakından takip ederek ve geleceği iyi okuyarak bilinçli birer girişimci olmak için çaba sarfetmelidir. Gençlerimiz girişimciliğin ülkemiz ve ilimiz için öneminin bilincinde olarak;  bu yazıda bahsedilen ve  kendileri gibi  genç olan  girişimcileri örnek alarak, onların tecrübelerinden faydalanarak , internet girişimciliğinde başarı hikayeleri yazdırmaları gerekmektedir. 

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
FATİH DAĞISTANLI Arşivi